Social media anno nu: hoe staat het ervoor?

In onze vorige blogpost las je wat onze verwachtingen zijn voor het komende jaar op het gebied van social media. Maar hoe staat het er op dit moment voor? Newcom Research & Consultancy presenteert ook dit jaar weer hun jaarlijkse social media onderzoek. Vol met inzichten over hoe wij Nederlanders ons leven al Facebookend, Instagrammend en append doorbrengen. Dit keer namen er ruim 7000 respondenten deel aan het onderzoek. Dit zijn de belangrijkste resultaten:

Facebookgebruik daalt

Het dalende Facebookgebruik is een trend die nog steeds doorzet. Vorig jaar hadden zo’n 10,8 miljoen Nederlanders een Facebookaccount, nu is dat met zo’n 6% gedaald tot 10,1 miljoen. We besteden ook minder tijd op het sociale netwerk: het dagelijks gebruik nam af van 7,6 miljoen naar 6,8 miljoen Nederlanders. Vooral onder jongeren (15 t/m 19-jarigen) is deze daling sterk. Voor de mensen die hun Facebookaccount daadwerkelijk hebben opgezegd, speelt vertrouwen een belangrijke rol. Na een aantal stabiele jaren, neemt het vertrouwen nu af.


Waar die Facebookgebruikers dan heengaan? Onder andere naar WhatsApp en Instagram. WhatsApp is nog altijd het populairste sociale netwerk in ons land: na een stijging van 3% kent het berichtenplatform inmiddels 11,9 miljoen gebruikers in Nederland. We zijn met z’n allen ook nog meer gaan appen: het dagelijks gebruik steeg met 9%. Dit in combinatie met de mogelijkheid om vanaf dit jaar te adverteren via WhatsApp, maakt het platform zeer aantrekkelijk voor bedrijven.

Hoewel Facebook al een tijdje daalt qua gebruikersaantallen, is het nog altijd het op een na grootste social media platform. Met ruim het dubbele aantal gebruikers ten opzichte van Instagram.

Beeld wint

Beeld, beeld en nog eens beeld. Daar draait het allemaal om bij de grote stijgers van dit moment: Instagram, YouTube en Pinterest. Instagram steeg het afgelopen jaar zelfs een plekje op de ranglijst van meest populaire social media platformen, naar plaats vier. Daarmee stootte het LinkedIn een plekje terug. Instagram groeide van 4,1 naar 4,8 miljoen Nederlandse gebruikers. Ook het dagelijkse gebruik van Instagram steeg hard, vooral onder jongeren (15 t/m 19-jarigen). In deze groep tot maar liefst 58%, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar.


Ook YouTube doet het nog steeds goed: het videoplatform kreeg er 720.000 gebruikers bij en groeide daarmee naar 8,7 miljoen gebruikers. Een stijging van 9%. Pinterest groeide na Instagram het hardst en mocht ruim een half miljoen nieuwe gebruikers verwelkomen. Het beeldplatform telt daarmee inmiddels 3,5 miljoen gebruikers. De groei van Instagram, YouTube en Pinterest past helemaal bij de trend die we in onze vorige blogpost omschreven: we willen steeds meer kijken, en steeds minder lezen. Deze ‘beeldige’ platformen sluiten daar perfect op aan. Het enige platform dat buiten de boot valt is het voorheen zo hard groeiende Snapchat. Dat bleef in alle metingen redelijk stabiel. De rek lijkt er daarmee een beetje uit te zijn.

Gebruikers per medium (in miljoenen). Bron: Newcom

Facebook verliest, maar wint ook

Het verliezende Facebook compenseert dit weer met WhatsApp en Instagram, die ook deel uitmaken van het Facebook imperium. 94% van de Nederlanders gebruikt nog steeds een van de platformen uit het Facebook-concern. En hoewel Facebook al een tijdje daalt qua gebruikersaantallen, is het nog altijd het op een na grootste social media platform. Met ruim het dubbele aantal gebruikers ten opzichte van Instagram. Meer dan genoeg reden voor organisaties om Facebook nog lang niet links te laten liggen in de marketingmix.

Benieuwd naar het hele onderzoek van Newcom? Dat vind je hier.