Case: Jumbo Phicoop

Bij Jumbo Phicoop Sevenum, de grootste supermarkt van Horst aan de Maas, zijn vanaf 1 april (nope, geen grap!) een paar dingen veranderd. Zo is de winkel een half uur eerder geopend op maandag t/m zaterdag. Ook introduceerde de Phicoop als een van de eerste supermarkten in Nederland het dry misting systeem, ontworpen om groente en fruit langer vers te houden. Om deze vernieuwingen goed onder de aandacht te brengen, gingen we bij Contrend aan de slag met een videocampagne op social media en krijt graffiti.

Hoe?

Voor de aankondiging van het dry misting systeem hebben we ingezet op een reeks van 5 korte video’s via Facebook, in samenwerking met Mark Verhagen Videografie. Het feit dat de veranderingen op de 1 april plaatsvonden, konden we natuurlijk niet onbenut laten. Daarom zinspeelden we in elke video op een mysterieuze gebeurtenis die zou plaatsvinden op 1 april, met tevens een terugkerende mist/rookwalm als referentie naar het dry misting systeem. We filmden verschillende alledaagse gebeurtenissen, zoals een klant bij de embalage en een bezorger in de bestelbus, die werden opgeschrikt door mist/rook. In de laatste video op 1 april is het mysterie opgelost: hierin wordt het dry misting systeem aangekondigd en van uitleg voorzien. Ook was er in deze video ruimte voor het aankondigen van de aangepaste openingstijden.

Maar voor de bekendmaking van de aangepaste openingstijden kozen we ook voor een andere weg. Letterlijk. Twee belangrijke doelgroepen voor deze wijziging zijn passerende automobilisten en fietsers. Om de aandacht van automobilisten te trekken, hing Jumbo Phicoop een groot spandoek aan de gevel van de winkel, die aan een drukke doorgaande weg ligt met veel verkeer. Wij besloten ons op de fietsers te richten. Hoe? Met krijt graffiti. Dit is een opvallende, tijdelijke en milieuvriendelijke manier van reclame maken door middel van krijtspray. We creëerden een mdf mal op maat en voorzagen Jumbo Phicoop van goede kwaliteit krijtspray waar ze zelf mee aan de slag konden. Door de krijt graffiti op het fietspad aan te brengen werd de aandacht getrokken van fietsers en woon-werkverkeer.


Het resultaat?

De weergaven van de 5 video’s varieerden tussen de 1,9 duizend en 7,8 duizend, een mooi bereik om de wijzigingen bekend te maken. Samen waren ze goed voor honderden likes en tientallen reacties waarin klanten het mysterie probeerden te ontrafelen.

Rob Geurts, directeur van Jumbo Phicoop Sevenum:

“De creativiteit en kennis van retailmarketing kenmerkt Contrend in hun aanpak.”