Nieuw jaar, nieuwe ontwikkelingen. Nu 2018 achter ons ligt, blikken we vooruit naar het komende jaar. Dit zijn de 4 social media trends waar je niet omheen kunt in 2019.
1. Nóg meer interactie
Zes jaar geleden konden bedrijven verwachten dat ongeveer 16% van hun volgers hun Facebook posts zou zien. Vorig jaar is dat gezakt naar slechts 6%. Met het groeiende aantal bedrijven dat om onze aandacht vraagt op social media daalt ook het organisch bereik. Daarnaast heeft Facebook haar algoritme vorig jaar veranderd waardoor actievere vormen van interactie, zoals het delen van of reageren op een post, nog belangrijker zijn geworden. Dit betekent dat het simpelweg genereren van likes niet meer genoeg is om een beter plekje in de tijdlijn van je volgers te krijgen. Échte interactie is de nieuwe norm. Stel open vragen aan je volgers en ga echte gesprekken aan. Dus niet alleen met het duimpje omhoog.
2. Van organisch naar betaald
Het vernieuwde algoritme van Facebook zorgt er ook voor dat posts van personen meer prioriteit krijgen in je tijdlijn dan die van (bedrijfs)pagina’s. De vakantiekiekjes van je tante zullen daardoor sneller voorbij komen dan een post van je favoriete schoenenmerk. Met de afname van het organisch bereik groeit het belang van betaalde advertenties. Investeer daarom in een advertentiebudget. Gelukkig hoeft dit budget niet groot te zijn: wanneer je de juiste advertentiestrategie kiest kom je met een klein zakcentje al een heel eind. Bij Contrend helpen we je graag om je advertentiebudget op de meeste effectieve manier in te zetten.
3. Niet lezen, maar kijken
Een trend die al jaren doorzet, maar 2019 is het jaar waarin je er écht niet meer omheen kunt: video. We lezen steeds minder en kijken steeds meer. Volgend jaar zal 82% van het internetverkeer bestaan uit video content. Reden genoeg om dit jaar meer te investeren in goede video’s op Facebook, Instagram of Snapchat. Video is de perfecte manier om je verhaal over te brengen op een manier die voor je doelgroep erg toegankelijk en laagdrempelig is. En terwijl het een paar jaar geleden nog not done was om een verticale video te maken (‘vertical video syndrome‘), zul je nu toch echt je telefoon rechtop moeten houden.
4. Keep it real
Facebook deed het al, maar dit jaar gaat ook Instagram actief jagen op fake. Niet alleen door eerder dit jaar duizenden accounts te verwijderen die nepmerken verkopen, maar ook door zogenoemde fake followers en likes aan te pakken. De laatste jaren schoten de aanbieders van fake followers en likes als paddestoelen uit de grond: voor slechts een paar euro ‘krijg’ je er duizenden volgers bij. Door het kopen van likes of volgers kunnen influencers op een gekunstelde manier invloed vergroten, waardoor het ware bereik van bedrijven die met influencers samenwerken steeds meer wordt vertroebeld. Instagram heeft nu een tool ontwikkeld om de kopers van fake followers en likes te ontdekken en wanneer nodig toegang te ontzeggen van bepaalde toepassingen.
Niet alleen handige tools, maar ook social media gebruikers zelf zijn steeds handiger geworden in het ontmaskeren van nep. Vandaag Red Bull promoten om de volgende dag vol trots een gesponsord bericht met Monster Energy te plaatsen, is iets waar je vandaag de dag echt niet meer mee weg komt. Blijf daarom altijd trouw aan je eigen verhaal. Want alleen zo bouw je een trouwe fanbase op die met je mee groeit.
What’s next?
Natuurlijk gaat de rest van dit jaar ons nog veel meer moois brengen. Zo gaat social shopping een hoge vlucht nemen, gaan we nog veel meer zien van Instagram Stories en krijgen bedrijven dit jaar de mogelijkheid om te adverteren via WhatsApp. Contrend houdt je in 2019 graag op de hoogte van al deze ontwikkelingen. Op naar een mooi jaar!